Arrangementer og aktiviteter i FIIBL

FIIBL afholder løbende forskellige typer af  arrangementer og aktiviteter. Du kan holde dig opdateret på kommende arrangementer på denne side og ved at tilmelde dig FIIBLs nyhedsbrev.

På denne side finder du også materiale fra et antal tidligere arrangementer. 

Kommende arrangementer

2024

Webinar: Hvordan understøtter kommuner, at børn og unge med bevægelseshandicap får bedre muligheder for at deltage i idræt og bevægelse?

Det kan du høre mere om på det her webinar, der er det første af to, hvor vi samler op på eksisterende viden om leg, bevægelse og fysisk aktivitet for børn og unge med bevægelseshandicap.

  • Webinar I: 14. november 2024 kl. 10.30 – 12.00
  • Webinar II: 4. december 2024 kl. 14.00 – 15.15

Webinar 1 byder blandt andet på ny viden om bevægelsesvaner blandt mennesker med bevægelseshandicap, baseret på aktuelle tal fra projektet “Danmark i Bevægelse”.  Derudover får du indsigt i målgruppens deltagelse i fritids- og foreningsidræt, kommunernes praksis, hvad angår fysisk aktivitet for børn og unge med bevægelseshandicap, samt hvad det kan have af betydning at sætte fokus på familien når det handler om målgruppens fysiske aktivitet.

De to webinarer henvender sig i særlig grad til dig, der arbejder med at udvikle, planlægge og implementere indsatser målrettet børn og unge med bevægelseshandicap – fx i skole-, familie- og fritidsliv.

Program

Oplæg 1: Status på bevægelsesvaner hos personer med bevægelseshandicap
Jens Høyer-Kruse, projektleder på SDU, præsenterer blandt andet aktuelle tal fra “Danmark i Bevægelse”, der belyser bevægelsesvaner blandt unge mennesker med bevægelseshandicap.

Oplæg 2: Deltagelse i forenings- og fritidsidræt: Muligheder og barrierer
Sofie Schulze Morley, videnskabelig medarbejder på SDU, sætter fokus på forældres oplevelse af deres børn og unges deltagelse i foreningsidræt, og hvilke barrierer og muligheder, der kan være forbundet med det.

Oplæg 3: Kommunernes rolle i at fremme bevægelsesmuligheder
Thomas Skovgaard, professor på SDU, tager fat i, hvordan den kommunale praksis kan se ud, når det gælder fysisk aktivitet for børn og unge med bevægelseshandicap.

Oplæg 4: Familieorienteret praksis – med “God Start” som eksempel
Camilla Marie Larsen, lektor på UCL, fortæller om betydningen af en familieorienteret tilgang og præsenterer erfaringer fra projektet God Start.

Vært og moderator: Lars Breum Christiansen, centerleder i FIIBL

Tilmelding til webinar I

Webinaret foregår via Zoom.
» Du tilmelder dig her.

Det er gratis at deltage!

Spørgsmål?

Skriv til Sofie Schulze Morley
Videnskabelig medarbejder i FIIBL

smorley@health.sdu.dk

Tidligere arrangementer

Find materiale, oplæg, videoer mv. fra tidligere arrangementer i FIIBL

IDRÆTSFESTIVAL 2024

Hvad sker der, når man sætter lærerstuderende og idrætsforskere sammen? Det kan du se i denne video fra FIIBL’s første Idrætsfestival, der blev afholdt på UCL’s campus i Jelling.

På festivalen blev idrætslærerstuderende fra læreruddannelserne i Odense, Jelling, Haderslev og Esbjerg på tværs af UCL og UC SYD sat sammen med idrætsforskere for at bygge bro mellem forskning og undervisning.

Dagen bød på inspirerende oplæg og workshops, hvor de studerende bl.a. kunne høre om læreplaner i idræt, bevægende idræt og få et indblik i og afprøve idrætsprojekter som FIT FIRST og Mere Meningsfuld Idrætsundervisning.

Målet? At skabe et inspirerende rum for både studerende og forskere, hvor der kunne sættes fokus på forskningsbaseret undervisning.

Se med, og få et indblik i den fantastiske stemning fra dagen! 

Status på idrætsfaget – idrætsundervisernes erfaringer med faget og udviklingen af faget gennem årene

Status På IdrætsFaget (SPIF) er et projekt, der løbende undersøger og beskriver idrætsfaget i skolen i Danmark på en lang række indikatorer.

Det startede med en evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut i 2004. Siden har UC SYD udgivet SPIF-rapporter i 2011, 2018 og 2022. Med den seneste rapport SPIF-22, kan vi altså gennem knap 20 år sammenligne idrætsundervisernes erfaringer med og oplevelse af idrætsfaget. SPIF-undersøgelsen bygger primært på et spørgeskema og interview med idrætsundervisere.

På webinaret tog vi bl.a. fat på følgende spørgsmål: Hvilket indhold fylder i idrætsfaget i grundskolen? Hvilke læreprocesser sætter idrætsunderviserne eleverne i? Hvordan vurderer idrætsunderviserne eleverne i undervisningen i overbygningen?

Den første del af webinaret bød på udvalgte resultater fra undersøgelsen, som kan give svar på ovenstående spørgsmål. I anden del af webinaret perspektiverede vi de præsenterede resultater fra SPIF-22 til regeringens folkeskoleudspil, hvor der er lagt op til, at læreplanerne for alle fag skal fornyes og slankes. Det indbefatter fx en kraftig reducering i antallet af mål. Vi afsluttede webinaret med en diskussion af, hvordan beslutningstagerne bliver klædt bedst på til en revidering af idrætsfaget.

Webinaret blev afholdt af Docent Julie Dalgaard Guldager fra UC SYD, lektor Katrine Bertelsen fra UC SYD og lektor Andreas Bolding Christensen fra UCL.

Fortællinger om livet på idrætsefterskoler: en dialog om perspektiver fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022 

Hvad karakteriserer idrætsefterskoler? Hvad fortæller eleverne om den særlige relation til deres efterskolelærere og deres efterskolekammerater, hvor meget udvikler eleverne sig egentlig på et efterskoleår, og er det faktisk ”det bedste år i deres liv”?

I webinaret præsenterer Sofie Schulze Morley udvalgte fund og fortællinger fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022 med besvarelser fra over 5000 idrætsefterskoleelever.

Lektor Eva Lykkegaard perspektiverer undersøgelsens fund med sit blik på unge, identitetsdannelse, deltagelse i sociale fællesskaber og overgange i ungdomslivet. 

Materiale og video fra webinar om "Idræt og bevægelse i skolen for alle!"

Idrætsfaget og bevægelse spiller en vigtig rolle i bestræbelserne på at virkeliggøre idéerne bag den inkluderende skole. Bevægelse og idræt rummer potentialet til at give alle elever positive fællesskabsoplevelser præget af ligeværd og med plads til forskellighed.

Men hvordan indløses potentialet bedst? Det sætter vi fokus på ved at tage fat i nogle af de centrale muligheder og udfordringer skolens lærere, pædagoger og ledelse oplever i arbejdet med at inkludere alle elever i idrætsundervisningen og bevægelse.

Webinaret byder også på diskussioner af inklusionsforståelser og såvel oplægsholdere som deltagere udfordres på at formulere spørgsmål til videre undersøgelse og forskning i bevægelse, idræt og inklusion i skolen.

Oplægsholdere

  • Hans Christian Quvang Jørgensen, Docent, UC SYD
  • Andreas Bolding Christensen, Lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Bodil Borg Høj, Lektor, VIA University College

Webinaret blev afholdt i regi af Center for Grundskoleforskning på SDU. 

 

Download oplæg fra webinaret

» Inklusionsforståelser – introduktion til en professionsudfordring
Oplæg ved Christian Quvang, UC SYD

» Idræt og bevægelse i skolen
Bodil Borg Høj, VIA og Andreas Bolding Christensen, UCL

Materiale og video fra webinar om "Bevægelse i skolen"

Med den seneste folkeskolelov blev det et krav, at elever på alle klassetrin i løbet af en gennemsnitlig skoledag skal være fysisk aktive 45 minutter. En del af landets skoler er helt i mål med den skærpede bevægelses-indsats. Andre skoler har endnu ikke fundet de helt rette løsninger.

Undersøgelser fra de seneste år peger på en række udfordringer forbundet med implementering og forankring af den fysisk aktive skoledag.

På webinaret dykker vi ned i både de udfordringer og muligheder, som kan være forbundet med at implementere mere motion og bevægelse i folkeskolen og den samlede grundskolesektor.

Seminaret har fokus på at diskutere og give input til, hvordan vi sørger for, at alle børn og unge får en aktiv skoledag.

Download oplæg fra webinaret

» Bevægelse i skolen
Oplæg ved Thomas Skovgaard, Jesper von Seelen & Søren Smedegaard

Scroll to Top