Arrangementer og aktiviteter i FIIBL

FIIBL afholder løbende forskellige typer af arrangementer og aktiviteter. Du kan holde dig opdateret på kommende arrangementer på denne side og ved at tilmelde dig FIIBLs nyhedsbrev.

Kommende arrangementer

Her kan du læse om kommende arrangementer - afholdt af FIIBL eller vores samarbejdspartnere

Seminar: Hvordan har FIT FIRST virket i den danske skole?

De seneste tre år har 5500 elever på 100 skoler deltaget i FIT FIRST FOR ALLE projektet, og resultaterne er nu klar til at blive præsenteret.

Det sker på tre seminarer rundt om i landet, hvor du kan:

  • Få indblik i de fire forskningsstudier
  • Høre erfaringer fra deltagende skoler
  • Deltage i paneldebat
  • Få et kig ind i planerne for den videre udbredelse af FIT FIRST. 

Læs mere og tilmeld dig her – det er gratis at være med!

Hvad er FIT FIRST?
FIT FIRST er et bevægelseskoncept udviklet af DIF, Team Danmark, SDU og mere end 25 specialforbund under DIF. Der er fokus på højintens, sjov og involverende bevægelse, som tager udgangspunkt i etablerede idrætsgrene.

FIIBL har siden 2022 fulgt implementeringen af FIT FIRST på ca. 60 danske skoler. 

FIT FIRST er støttet af Novo Nordisk Foundation og Ole Kirk’s Fond

Se mere om FIT FIRST i denne video

Produceret af John Rahbek / PlayWorkProductions

Afholdte arrangementer

Find materiale, oplæg, videoer mv. fra tidligere arrangementer i FIIBL

Webinar I

Webinar II

Webinar: hvordan kan kommuner understøtte børn og unge med bevægelseshandicap i idræt og bevægelse

De to webinarer byder på korte videns- og inspirationsoplæg om idræt og bevægelse for børn og unge med bevægelseshandicap. 

Henvender sig i særlig grad til dig, der arbejder med at udvikle, planlægge og implementere indsatser målrettet børn og unge med bevægelseshandicap – fx i skole-, familie- og fritidsliv.

Begge webinarer er en del af projektet Supporting Active Living for All Kids (SALFA:KIDS), der er støttet af BevicaFonden.

Download oplæg fra webinar I

Oplæg 1: Status på bevægelsesvaner hos personer med bevægelseshandicap
Jens Høyer-Kruse, projektleder på SDU, præsenterer blandt andet aktuelle tal fra “Danmark i Bevægelse”, der belyser bevægelsesvaner blandt unge mennesker med bevægelseshandicap.

» Download PDF: Bevægelsesvaner hos personer med funktionsnedsættelser

Oplæg 2: Deltagelse i forenings- og fritidsidræt: Muligheder og barrierer
Sofie Schulze Morley, videnskabelig medarbejder på SDU, sætter fokus på forældres oplevelse af deres børn og unges deltagelse i foreningsidræt, og hvilke barrierer og muligheder, der kan være forbundet med det.

» Download PDF: ”At falde imellem to stole”

Oplæg 3: Kommunernes rolle i at fremme bevægelsesmuligheder
Thomas Skovgaard, professor på SDU, tager fat i, hvordan den kommunale praksis kan se ud, når det gælder fysisk aktivitet for børn og unge med bevægelseshandicap.

» Download PDF: Kommuners rolle i at fremme bevægelsesmuligheder

Oplæg 4: Familieorienteret praksis – med “God Start” som eksempel
Camilla Marie Larsen, lektor på UCL, fortæller om betydningen af en familieorienteret tilgang og præsenterer erfaringer fra projektet God Start.

» Download PDF: Familieorienteret praksis – med ’God Start’ som eksempel

Download oplæg og materialer fra webinar II

Kommunen som fritidsbrobygger 
Ved konsulent i Videnscenter om handicap, Mie Maar Andersen 

Med udgangspunkt i en ny rapport vil Mie belyse vigtigheden af arbejdet med fritidsområdet og præsentere 10 anbefalinger til, hvordan kommunen kan understøtte børn, unge og voksne med handicaps deltagelse i fritidslivet.

» Download Mie’s oplæg 
» Download rapporten “Kommunen som fritidsbrobygger” udgivet af Videncenter om handicap

En guide til at komme godt i gang som fritidsbrobygger
Ved professor på SDU, Thomas Skovgaard 

Med udgangspunkt i organisatorisk implementering præsenterer Thomas, hvordan kommuner kan udvikle, planlægge og implementere initiativer – såsom idræts- og bevægelsestilbud – til børn og unge med bevægelseshandicap – i både skolen og i fritiden. 

» Download Thomas’s oplæg
» Download guide og tilhørende materialer her

Idrætsfestival 2024

Hvad sker der, når man sætter lærerstuderende og idrætsforskere sammen? Det kan du se i denne video fra FIIBL’s første Idrætsfestival, der blev afholdt på UCL’s campus i Jelling.

På festivalen blev idrætslærerstuderende fra læreruddannelserne i Odense, Jelling, Haderslev og Esbjerg på tværs af UCL og UC SYD sat sammen med idrætsforskere for at bygge bro mellem forskning og undervisning.

Dagen bød på inspirerende oplæg og workshops, hvor de studerende bl.a. kunne høre om læreplaner i idræt, bevægende idræt og få et indblik i og afprøve idrætsprojekter som FIT FIRST og Mere Meningsfuld Idrætsundervisning.

Målet? At skabe et inspirerende rum for både studerende og forskere, hvor der kunne sættes fokus på forskningsbaseret undervisning.

Se med, og få et indblik i den fantastiske stemning fra dagen! 

Webinar: Status på idrætsfaget – idrætsundervisernes erfaringer med faget og udviklingen af faget gennem årene

Status På IdrætsFaget (SPIF) er et projekt, der løbende undersøger og beskriver idrætsfaget i skolen i Danmark på en lang række indikatorer.

På webinaret tog vi bl.a. fat på følgende spørgsmål: Hvilket indhold fylder i idrætsfaget i grundskolen? Hvilke læreprocesser sætter idrætsunderviserne eleverne i? Hvordan vurderer idrætsunderviserne eleverne i undervisningen i overbygningen?

Fortællinger om livet på idrætsefterskoler: en dialog om perspektiver fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022 

Hvad karakteriserer idrætsefterskoler? Hvad fortæller eleverne om den særlige relation til deres efterskolelærere og deres efterskolekammerater, hvor meget udvikler eleverne sig egentlig på et efterskoleår, og er det faktisk ”det bedste år i deres liv”?

Se med og få indblik i udvalgte fund og fortællinger fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022 med besvarelser fra over 5000 idrætsefterskoleelever.

Download oplæg fra webinaret

» Inklusionsforståelser – introduktion til en professionsudfordring
Oplæg ved Christian Quvang, UC SYD

» Idræt og bevægelse i skolen
Bodil Borg Høj, VIA og Andreas Bolding Christensen, UCL

Webinar: “Idræt og bevægelse i skolen for alle!”

Idrætsfaget og bevægelse spiller en vigtig rolle i bestræbelserne på at virkeliggøre idéerne bag den inkluderende skole. Bevægelse og idræt rummer potentialet til at give alle elever positive fællesskabsoplevelser præget af ligeværd og med plads til forskellighed.

Men hvordan indløses potentialet bedst? Det sætter vi fokus på i dette webinar, hvor vi tager fat i nogle af de centrale muligheder og udfordringer skolens lærere, pædagoger og ledelse oplever i arbejdet med at inkludere alle elever i idrætsundervisningen og bevægelse.

Webinaret blev afholdt i regi af Center for Grundskoleforskning på SDU. 

Scroll to Top