Arrangementer og aktiviteter i FIIBL
FIIBL afholder løbende forskellige typer af arrangementer og aktiviteter. Du kan holde dig opdateret på kommende arrangementer på denne side og ved at tilmelde dig FIIBLs nyhedsbrev.
Vi er snart klar med nye arrangementer i FIIBL – indtil da kan du tage et kig på afholdte arrangementer!
Afholdte arrangementer
Find materiale, oplæg, videoer mv. fra tidligere arrangementer i FIIBL
Webinar I
Webinar II
Webinar: hvordan kan kommuner understøtte børn og unge med bevægelseshandicap i idræt og bevægelse
De to webinarer byder på korte videns- og inspirationsoplæg om idræt og bevægelse for børn og unge med bevægelseshandicap.
Henvender sig i særlig grad til dig, der arbejder med at udvikle, planlægge og implementere indsatser målrettet børn og unge med bevægelseshandicap – fx i skole-, familie- og fritidsliv.
Begge webinarer er en del af projektet Supporting Active Living for All Kids (SALFA:KIDS), der er støttet af BevicaFonden.
Oplæg 1: Status på bevægelsesvaner hos personer med bevægelseshandicap
Jens Høyer-Kruse, projektleder på SDU, præsenterer blandt andet aktuelle tal fra “Danmark i Bevægelse”, der belyser bevægelsesvaner blandt unge mennesker med bevægelseshandicap.
» Download PDF: Bevægelsesvaner hos personer med funktionsnedsættelser
Oplæg 2: Deltagelse i forenings- og fritidsidræt: Muligheder og barrierer
Sofie Schulze Morley, videnskabelig medarbejder på SDU, sætter fokus på forældres oplevelse af deres børn og unges deltagelse i foreningsidræt, og hvilke barrierer og muligheder, der kan være forbundet med det.
» Download PDF: ”At falde imellem to stole”
Oplæg 3: Kommunernes rolle i at fremme bevægelsesmuligheder
Thomas Skovgaard, professor på SDU, tager fat i, hvordan den kommunale praksis kan se ud, når det gælder fysisk aktivitet for børn og unge med bevægelseshandicap.
» Download PDF: Kommuners rolle i at fremme bevægelsesmuligheder
Oplæg 4: Familieorienteret praksis – med “God Start” som eksempel
Camilla Marie Larsen, lektor på UCL, fortæller om betydningen af en familieorienteret tilgang og præsenterer erfaringer fra projektet God Start.
» Download PDF: Familieorienteret praksis – med ’God Start’ som eksempel
Kommunen som fritidsbrobygger
Ved konsulent i Videnscenter om handicap, Mie Maar Andersen
Med udgangspunkt i en ny rapport vil Mie belyse vigtigheden af arbejdet med fritidsområdet og præsentere 10 anbefalinger til, hvordan kommunen kan understøtte børn, unge og voksne med handicaps deltagelse i fritidslivet.
» Download Mie’s oplæg
» Download rapporten “Kommunen som fritidsbrobygger” udgivet af Videncenter om handicap
En guide til at komme godt i gang som fritidsbrobygger
Ved professor på SDU, Thomas Skovgaard
Med udgangspunkt i organisatorisk implementering præsenterer Thomas, hvordan kommuner kan udvikle, planlægge og implementere initiativer – såsom idræts- og bevægelsestilbud – til børn og unge med bevægelseshandicap – i både skolen og i fritiden.
» Download Thomas’s oplæg
» Download guide og tilhørende materialer her
Idrætsfestival 2024
Hvad sker der, når man sætter lærerstuderende og idrætsforskere sammen? Det kan du se i denne video fra FIIBL’s første Idrætsfestival, der blev afholdt på UCL’s campus i Jelling.
På festivalen blev idrætslærerstuderende fra læreruddannelserne i Odense, Jelling, Haderslev og Esbjerg på tværs af UCL og UC SYD sat sammen med idrætsforskere for at bygge bro mellem forskning og undervisning.
Dagen bød på inspirerende oplæg og workshops, hvor de studerende bl.a. kunne høre om læreplaner i idræt, bevægende idræt og få et indblik i og afprøve idrætsprojekter som FIT FIRST og Mere Meningsfuld Idrætsundervisning.
Målet? At skabe et inspirerende rum for både studerende og forskere, hvor der kunne sættes fokus på forskningsbaseret undervisning.
Se med, og få et indblik i den fantastiske stemning fra dagen!
Webinar: Status på idrætsfaget – idrætsundervisernes erfaringer med faget og udviklingen af faget gennem årene
Status På IdrætsFaget (SPIF) er et projekt, der løbende undersøger og beskriver idrætsfaget i skolen i Danmark på en lang række indikatorer.
På webinaret tog vi bl.a. fat på følgende spørgsmål: Hvilket indhold fylder i idrætsfaget i grundskolen? Hvilke læreprocesser sætter idrætsunderviserne eleverne i? Hvordan vurderer idrætsunderviserne eleverne i undervisningen i overbygningen?
Fortællinger om livet på idrætsefterskoler: en dialog om perspektiver fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022
Hvad karakteriserer idrætsefterskoler? Hvad fortæller eleverne om den særlige relation til deres efterskolelærere og deres efterskolekammerater, hvor meget udvikler eleverne sig egentlig på et efterskoleår, og er det faktisk ”det bedste år i deres liv”?
Se med og få indblik i udvalgte fund og fortællinger fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022 med besvarelser fra over 5000 idrætsefterskoleelever.
Download oplæg fra webinaret
» Inklusionsforståelser – introduktion til en professionsudfordring
Oplæg ved Christian Quvang, UC SYD
» Idræt og bevægelse i skolen
Bodil Borg Høj, VIA og Andreas Bolding Christensen, UCL
Webinar: “Idræt og bevægelse i skolen for alle!”
Idrætsfaget og bevægelse spiller en vigtig rolle i bestræbelserne på at virkeliggøre idéerne bag den inkluderende skole. Bevægelse og idræt rummer potentialet til at give alle elever positive fællesskabsoplevelser præget af ligeværd og med plads til forskellighed.
Men hvordan indløses potentialet bedst? Det sætter vi fokus på i dette webinar, hvor vi tager fat i nogle af de centrale muligheder og udfordringer skolens lærere, pædagoger og ledelse oplever i arbejdet med at inkludere alle elever i idrætsundervisningen og bevægelse.
Webinaret blev afholdt i regi af Center for Grundskoleforskning på SDU.