Ny evaluering: Idrætsskoler tiltrækker nye målgrupper og øger trivsel

1. oktober 2024

Flere idrætstimer og kompetenceløft af lærere giver landets idrætsskoler en klar profil og giver god energi. Det viser et par af konklusionerne i en ny  evaluering fra FIIBL. Evalueringen kan komme i spil til arbejdet med en national plan for bevægelse i skolen.

Idræt og bevægelse kan spille en vigtig rolle i både at tiltrække elever og skabe god trivsel på landets folkeskoler.

Det viser en ny undersøgelse, som FIIBL har lavet af de skoler, der siden 2019 er blevet certificeret som Idrætsskoler af DIF (Danmarks Idrætsforbund), Team Danmark og VIA University College.

”Skolelederne peger på, at det har givet dem en meget klar profil i lokalområdet. Samtidig hører vi også, at det har forbedret trivslen blandt børnene i de løbende undersøgelser på skolerne, hvilket er interessant i en tid, hvor elevtrivslen er dalende på landsplan,” siger Andreas Bolding Christensen fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, der er én af forfatterne bag rapporten og centerkoordinator i FIIBL.

Idrætsskolerne har ekstra idrætstimer og har givet faglærerne et kompetenceløft, så de kan inddrage bevægelse i undervisningen, der både får pulsen op og understøtter undervisningen.

Vigtigt med national ramme
DIF har sammen med Team Danmark og VIA University College certificeret Idrætsskoler siden 2019, og hos DIF er man glade over at læse, at skolelederne og ikke mindst eleverne har gavn af den ekstra idræt og bevægelse.

Derfor opfordrer DIF til at bruge evalueringen og tidligere forskning om betydningen af idræt og bevægelse, når der skal lægges en national plan for idræt og bevægelse i skolen.

”Evalueringen sætter endnu en tyk streg under, at en aktiv skoledag ikke blot giver sved på panden og smil på læben, men at det er helt centralt for at give energi og koncentration til skoledagen. Derfor skal vi have lavet en klar national plan for, hvordan vi sikrer en aktiv og varieret skoledag for alle elever. Ellers risikerer vi at dele skolerne og kommunerne op i A- og B-hold, hvor det bliver op til ildsjæle i forvaltning og skoleledelse at trumfe den aktive skoledag igennem,” siger Frans Hammer, der er næstformand i DIF.

Med den ny skoleaftale blev lovmålet om 45 minutters bevægelse fjernet. I stedet skal Professionshøjskolerne stå i spidsen for en national strategi for bevægelse i skolen.

Det fortæller skolelederne:

  • Certificeringen som Idrætsskoler har givet en klar profil overfor nuværende og potentielt nye elever
  • De interne trivselsmålinger på skolerne viser en positiv indvirkning på elevernes trivsel
  • Den nye Folkeskoleaftale gør det sværere fortsat at prioritere at være Idrætsskole

» Læs pressemeddelelse via Ritzau.

Kontakt

Andreas Bolding Christensen / abch@ucl.dk

Info om evalueringen

Rapporten “Evaluering af Idrætsskoler” er udarbejdet af Lærke Lund Bech og Andreas Bolding Christensen.

» Læs rapporten her

Scroll to Top