Tag på ”Vilde Eventyr” med børnehaveklassen

27. juni 2024

Med hjælp fra børnehaveklasseledere og pædagoger, har VIA og FIIBL udviklet undervisningsmateriale til børnehaveklasser, der fremmer børns leg og bevægelse gennem eventyrlige fortællinger.

Undervisningsmaterialet hedder “Vilde Eventyr” og indeholder fem eventyrlige fortællinger på 5-8 kapitler. Materialet er udviklet til børnehaveklasseledere, lærere og pædagoger.

Formålet med fortællingerne og bevægelseslegene er at skabe grobund for samtaler og tanker om vores forunderlige verden og sætte fokus på temaer som frihed, fællesskab og ansvar. Det skal bidrage til elevernes læring og dannelse samtidig med at gøre undervisningen i børnehaveklassen legende, levende og glædesfyldt.

Slip fantasien løs, mens du bevæger dig!
“Vilde Eventyr” tager afsæt i livet i en børnehaveklasse, og gennem fortællingerne kommer børnene på forskellige eventyr, hvor de bliver suget ind i de magiske og eventyrlige bøger. I løbet af fortællingerne skal der også løse forskellige missioner, som børnene kan levendegøre gennem bevægelse og leg.

Til hver fortælling er der forslag til bevægelseslege, som de voksne kan flette ind i deres oplæsning. Fortællingerne indeholder også spørgsmål til det faglige indhold, der kan skabe dialog om fortællingen mellem den voksne og børnene.

Undervisningsmaterialet byder også på musik, der er komponeret til fortællingerne og en musikvideo, som børnene kan danse til. Tilsammen skal fortællinger, billeder og musik appellere til børnene og sætte gang i fantasien og give dem lyst til at bevæge sig.

”Vilde Eventyr” består af:

  • Fem fortællinger om en børnehaveklasse, der går på mange vilde eventyr
  • Inspiration til lege og bevægelse i klassen
  • En udførlig undervisningsvejledning

» Det hele ligger frit tilgængeligt her.

Teamet bag
Undervisningsmaterialet er udviklet i et tæt samarbejde mellem børnehaveklasseledere og pædagoger fra fire forskellige skoler og projektmedarbejdere fra VIA University College og Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) samt en illustrator, en forfatter og en musiker.

Undervisningsmaterialet udspringer af projektet ”iMOOW! – for de mindste”, der står på skuldrene af den bevægelsesdidaktik, der blev udviklet i aktionsforskningsprojektet, iMOOW!.

Kontakt

Andreas Bolding Christensen / abch@ucl.dk

Scroll to Top