Inspiration og værktøjer: Aktiv deltagelse for børn og unge med særlige behov

På denne side finder du viden, værktøjer og inspiration til dig, der arbejder med at udvikle, planlægge og implementere indsatser for børn og unge med særlige behov – både i skole og fritid. 

En del af indholdet bygger på forskningsprojektet Supporting Active Living For All Kids, der undersøgte, hvordan danske kommuner kan skabe bedre muligheder for, at børn og unge med bevægelseshandicap deltager i fysisk aktivitet, leg og bevægelse. 

Projektet kortlagde også de vigtigste barrierer og muligheder, der påvirker målgruppens deltagelse i fysisk aktivitet. 

Guide og kompetenceudvikling

Implementeringsguide målrettet kommunal politik og praksis

Hvilke faser og elementer er vigtige, når vi skal udvikle politik og praksis for børn og unge med bevægelseshandicap? Det kan du blive klogere på med denne implementeringsguide.

Kompetenceudvikling: Sådan får du alle med idræt og bevægelse i skolen

På www.tibis.dk kan nuværende og kommende lærere og pædagoger bliver klædt på til at arbejde endnu mere inkluderende i idræt og bevægelse i skolen. 

Videoer og podcast

Hvordan kan kommuner understøtte børn og unge med bevægelseshandicap i idræt og bevægelse?

Videoen byder på korte videns- og inspirationsoplæg, om idræt og bevægelse for børn unge med bevægelseshandicap. 

» Download oplæg her

Kommunen som fritidsbrobygger og en guide til at komme i gang

Videoen præsenterer blandt andet 10 anbefalinger til, hvordan kommunen kan understøtte børn, unge og voksne med handicaps deltagelse i fritidslivet.

» Download oplæg her

Podcast: Er der overhovedet behov, som er særlige? 

Hvad er ’særlige behov’ for et begreb, og har vi helt styr på, hvad vi mener med den vending? Bliv klogere i denne episode af podcastserien MOV:E talks!

Udgivelser og inspiration

God Start: Et virksomt afsæt for forældre til børn med Cerebral Parese

I samarbejde med Elsass Fonden har FIIBL undersøgt, hvordan deltagelse i ’God Start’ påvirker familier med børn med CP på både kort og længere sigt. 

Viden om kommunal praksis på området 

Hvordan ser den kommunale praksis ud, når det gælder fysisk aktivitet for børn og unge med bevægelseshandicap? 

“At falde mellem to stole”

Hvad betyder det at have et barn med Cerebral Parese? Læs om forældreoplevelser med at støtte børn med cerebral parese i at leve et aktivt liv.

Hvad betyder faciliteter, undervisning og kommunal praksis for børn og unges deltagelse i parasport?

Med afsæt i to specialeprojekter, sætter vi i denne korte udgivelse fokus på rammernes betydning for deltagelse i to konkrete idrætstilbud.

Scroll to Top