KreaKtive Unge
Projektet havde til formål at øge unges fysiske aktivitet og nedbringe den stillesiddende tid i skolen. Til det blev der udviklet løsninger gennem en iterativ proces med deltagelse fra elever, lærere, interessenter og fageksperter.
Målet var, at de deltagende udskolingselever selv udviklede og blev inddraget i brugbare løsninger til egen skole.
I den afsluttende testperiode, hvor FIIBL var med som evalueringspartner, deltog syv interventionsklasser og fire kontrolklasser.
Evaluering og udgivelser
FIIBL’s evaluering havde fokus på projektets effekt på: de unges fysiske aktivitetsniveau og stillesiddende adfærd i skolen (del 1), indsatsens betydning for de unges motivation for at bidrage til at udvikle løsninger, der skaber fysisk aktivitet i skolen (del 2) samt indsatsens anvendelighed i undervisningen – set fra lærernes perspektiv (del 3).
Resultater fra evalueringen er indtil videre udgivet som følgende udgivelser:
Del 1) Jonas Ellehuus-Schjødt’s specialeprojekt “KreaKtive Unge: En kvantitativ undersøgelse af udskolingselever som centrale medskabere af bevægelse”
Del 3 er udgivet i en analyserapport: Kvalitativ analyse af lærernes perspektiv på implementering af KreaKtive Unge
Den samlede evaluering bidrager med viden og indsigter om fremme af fysisk aktivitet for unge i en skolekontekst. Herunder bl.a. viden om konkrete inddragelsesprocesser og deres betydning for motivation for fysisk aktivitet i skolen.
Kontakt
Lars Breum Christiansen / lbchristiansen@health.sdu.dk
Stine Beck Pedersen
Marianne Friis Andersen
Udgivelser
Del 1: KreaKtive Unge: En kvantitativ undersøgelse af udskolingselever som centrale medskabere af bevægelse af Jonas Ellehuus Schjodt, juni 2023
Del 2: Kommer snart.
Del 3: Kvalitativ analyse af lærernes perspektiv på implementering af KreaKtive Unge af Marianne Friis Andersen, august 2023.