Hvordan giver vi udskolingselever mulighed for at være mere aktive i skoletiden?
2. april 2025
Det spørgsmål har været omdrejningspunktet for projektet KreaKtive Unge – et innovationsprojekt udviklet og gennemført af Dansk Skoleidræt. FIIBL har evalueret slutfasen af projektet og har netop sendt den sidste udgivelse på gaden.
KreaKtive Unge havde til formål at øge unges fysiske aktivitet og mindske stillesiddende tid i skolen. En central del af projektet var at involvere de unge i at udvikle løsninger i et tæt samarbejde med lærere og fagpersoner. Målet var, at eleverne selv skulle udvikle forslag til aktiviteter, der kunne implementeres på deres egen skole.
FIIBL deltog som evalueringspartner i den sidste fase af projektet og har netop offentliggjort den tredje og sidste udgivelse. FIIBL’s evaluering har undersøgt projektets effekt på: De unges fysiske aktivitetsniveau og stillesiddende adfærd i skolen, indsatsens betydning for de unges motivation for at bidrage til at udvikle løsninger, der skaber fysisk aktivitet i skolen, samt indsatsens anvendelighed i undervisningen – set fra lærernes perspektiv
Gode intentioner, men udfordringer i praksis
Evalueringen viser, at projektet havde ambitiøse mål og gode intentioner, men at det har været vanskeligt at omsætte dem i praksis.
En grundlæggende udfordring var en manglende fælles forståelse af udfordringen, der skulle løses, og en lav opbakning fra alle parter til at løse det. Selvom projektet resulterede i enkelte aktiviteter, lykkedes det aldrig helt at få skabt et bredt engagement for mere fysisk aktivitet i skolen.
Samskabelse med unge – hvad kan vi lære?
Evalueringen giver ikke kun indblik i, hvordan man kan fremme fysisk aktivitet i skolen, men også i, hvad der kendetegner samskabelse med unge.
Her peger erfaringerne fra KreaKtive Unge på, at samskabelse om fysisk aktivitet i udskolingen er en kompleks proces med flere klassiske faldgruber – som eksempelvis uklarhed og uenighed om mål og ansvar, manglende engagement hos deltagerne, samt utilstrækkelig støtte i processen.

Udgivelser
» KreaKtive Unge: En kvantitativ undersøgelse af udskolingselever som centrale medskabere af bevægelse af Jonas Ellehuus Schjodt, juni 2023
» Samskabelse om fysisk aktivitet i udskolingen – evaluering af interventionen i KreaKtive Unge af Stine Beck Pedersen og Lars Breum Christiansen, marts 2025
» Kvalitativ analyse af lærernes perspektiv på implementering af KreaKtive Unge af Marianne Friis Andersen, august 2023.
» Læs mere om KreaKtive Unge her, hvor du bl.a. også kan finde undervisningsmaterialer
Lars Breum Christiansen
Mail: lbchristiansen@health.sdu.dk