Forløb til idrætsundervisningen i 4.-6. klasse
Undervisningsforløbene til idræt fokuserer på at skabe succesoplevelser, medbestemmelse og fællesskab for eleverne. Hvert forløb er struktureret med klare mål, og eleverne arbejder i faste læringsteams. Lærerens rolle er at vejlede og støtte processen frem for at instruere.
Forløbene varer fire dobbeltlektioner, med mulighed for at tilføje ekstra lektioner. De er udviklet til 5. klasse, men kan tilpasses 4. og 6. klasse.
I videoerne kan du blive inspireret til, hvordan du kan arbejde med succesoplevelser, medbestemmelse og fællesskab i din idrætsundervisning
Hvordan kan du bruge læringsteams og samarbejde til at styrke det sociale miljø i idrætsundervisningen?
Hvordan kan du arbejde med elevinddragelse i idrætsundervisningen?
Hvordan kan du understøtte, at dine elever oplever succes i idrætsundervisningen gennem varierede og tilpassede udfordringer.
Her kan du downloade idrætsforløb
Idrætsludo
Forløbet har fokus på aktivitetsudvikling med udgangspunkt i forskellige idrætspraksisser i en ”ludo”-skabelon.
Skills
Skillsforløbet er det mest åbne forløb, og eleverne kan selv vælge, hvilke idrætslige områder (fx jongleringstricks, sjippeserier, gå-på-hænder, 5/10 km løbetid) og i hvilke teams de ønsker at dygtiggøre sig. Forløbet handler dels om udvælgelse og målsætning for egentræning og dels om selv at kunne finde, bearbejde og omsætte viden til egenpraksis.
Teambold
Forløbet har fokus på den didaktiske teambold-dimension til boldspil i skolen. Forløbet tager udgangspunkt i kaosboldspillene; partibold og baglinjebold.
Dans & Udtryk – Game On
‘Dans og udtryk – Game On’ tager fat i ‘creative dance’, som i højere grad handler om at udforske kroppens bevægelsesrepertoire til musik end om at følge en bestemt koreografi.
Redskabsaktiviteter
Forløbet sætter fokus på læring af basale og udvidede redskabsmæssige færdigheder, og hvordan disse kan udvikles i teamet med tryghed, sikkerhed, modtagning og samarbejde som bærende elementer.
Parkour
Parkour tager afsæt i hallens/gymnastiksalens muligheder for udvikling af kropslige og færdighedsmæssige udtryk. Der sættes fokus på differentierede historiefortællinger med kroppen og udvikling af teknikker for og med hinanden.
Disc Golf
Discgolfforløbet har fokus på et alternativt boldspil fra en ofte overset boldspilskategori – træfspillene. Forløbet sætter dels fokus på teknisk og færdighedsmæssig dischandling og dels udvikling af spillet, baner og udfordringer teams imellem.
Løb, Spring & Kast
Forløbet sætter fokus på mulighederne for at arbejde med atletikområdet – både gennem dogmeatletikken og atletikken som grundform.