Trivsel og Bevægelse i Skolen

Hvordan sikrer du, at alle dine elever får gode oplevelser med bevægelse i skolen? Det kan du finde inspiration og konkrete ideer til på denne side. 

Materialet stammer fra forskningsprojektet Trivsel og Bevægelse i Skolen (2014-2018), der havde til formål at “flere skal ha’ mere ud af bevægelse i skolen”. I løbet af projektet blev der sammen med en række folkeskoler udviklet inspirationsmaterialer til brain breaks, forløb til idrætsundervisningen og inspiration til frikvartersaktiviteter. 

Alle materialer kan frit downloades.

Brain breaks – en kort, aktiv pause til hjernen!

Har dine elever brug for ny energi?

Uanset om du vil booste koncentrationen, skabe bevægelse eller fremme fællesskab, er vi sikre på, du kan finde en brain break (eller to), der passer til dine elevers behov! 

Undervisningsforløb til idrætsundervisningen

Er du nysgerrig på, hvordan du kan tilpasse din idrætsundervisning?

Vores undervisningsforløb bygger på tre nøgleprincipper: succesoplevelser, medskabelse og fællesskab. Undervisningen er bl.a. kendetegnet ved klare mål, faste læringsteams og elevinddragelse.

Frikvartersaktiviteter

Mangler du ideer til, hvordan du kan få alle elever med i frikvarteret?

Frikvartersaktiviteterne skal hjælpe til, at flere elever har lyst til at være aktive i frikvarteret, sørge for at alle har nogen at lave noget med og give plads til forskellige aktiviteter.

Fordyb dig i viden fra projektet

Forskningsprojektet er afsluttet, men du kan stadig dykke ned i alt den viden, der er kommet ud af projektet. Vi har bl.a. samlet resultater og erfaringer i et særnummer af MOV:E magasinet.

Derudover er der også udgivet et antal videnskabelige artikler fra projektet, hvor du bl.a. kan blive klogere på, hvad det betød for elevernes trivsel at være med i projektet. 

God læsning! 

Læs MOV:E magasinet

Dette særnummer af MOV:E magasinet handler om projektet Trivsel og Bevægelse i Skolen. Artiklerne er skrevet af forskningsgruppen bag projektet.

Den første artikel præsenterer projektet og giver indblik i anvendte metoder og de hovedfaser, der har defineret processen i Trivsel og Bevægelse i Skolen.

De næste tre artikler præsenterer resultater og erfaringer fra projektet.

Herefter følger artikler vedrørende projektets hovedindsatser – idrætsundervisningen, aktive pauser i undervisningen og frikvarteret.

Magasinet rundes af med en artikel, der giver indblik i, hvordan Trivsel og Bevægelse i Skolen blev understøttet af ledelse og nøglepersoner på de deltagende skoler. 

» Læs magasinet her

Læs om forskningen bag projektet

I forskningsprojektet, Trivsel og Bevægelse i Skolen, er visionen, at ’flere skal ha’ mere ud af bevægelse i skolen’.

På baggrund af bedst tilgængelig viden og sammen med udvalgte danske folkeskoler blev der udviklet praksisrelevante løsninger på, hvordan alle skolens elever får gode oplevelser med bevægelse.

Projektet bygger på tre grundlæggende principper:

  • Succesoplevelser: Flere elever skal være med i aktiviteter, hvor de ved at øve sig oplever at blive bedre.
  • Medskabelse: Flere elever skal være med i aktiviteter, som de selv har indflydelse på og har været med til at udvikle.
  • Fællesskab: Flere elever skal være med i aktiviteter, hvor der er fokus på samarbejde og at gøre hinanden gode.

Og giver inspiration og tilgange til tre forskellige kontekster:

  • Idrætsundervisningen: Specialdesignede forløb udfra varierede tematikker med tydelige læringsmål.
  • Brain breaks i undervisningen: Korte aktive pauser med formålrettede aktiviteter, der understøtter forskellige trivselsaspekter.
  • Frikvarteret: Inspiration til at skabe flere aktivitetermuligheder og styrke fællesskabet for alle i frikvarteret.

Skriv til os, hvis du vil vide mere om Trivsel og Bevægelse i Skolen: kontakt@fiibl.dk 

Scroll to Top