Modelinspireret idrætsundervisning

Formålet med dette projekt er at bidrage til den løbende kvalificering af idrætslæreruddannelsen. 

I projektet undersøger vi pædagogiske udfordringer og potentialer ved brugen af en såkaldt ”model-based approach”.

Hvad siger forskningen om en modelbaseret tilgang?
Forskning viser, at modelbaseret praksis kan understøtte både visionen med og fornyelsen af idrætsfaget. En idrætsundervisning baseret på et alsidigt valg af idrætsdidaktiske modeller kan skabe mulighed for at adressere idrættens alsidige værdier, temaer, arbejds- og erkendelsesformer og indhold, hvilket skaber variation i elevernes læringsoplevelser og kan bidrage til at de når de overordnede mål med faget.

Flere forskere peger på, at læreruddannere spiller en afgørende rolle i at lede forandringer. Det er særligt vigtigt for at udvikle en bæredygtig version af modelbaseret praksis i idrætsundervisningen i grundskolen.

Projektets vision
I projektet undersøger vi, hvordan læreruddannere udvælger, fortolker og implementerer idrætsdidaktiske modeller i (tre) delforløb på idrætslæreruddannelsen.

Vi ønsker at give indsigt i potentialer og udfordringer ved at arbejde modelinspireret i en dansk uddannelseskontekst samt pege på didaktiske og pædagogiske overvejelser, som er relevante i arbejdet med planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af modelinspireret idrætsundervisning.

Visionen er at bidrage til en dansk version af en modelinspireret praksis, som lærerstuderende, lærere og læreruddannere kan bruge til at udvikle deres egen praksis.

Kontakt

Anne Wolff Nilsson / awj@health.sdu.dk
Andreas Bolding Christensen / abch@ucl.dk 

Relevante kilder

Goodwin, A. L., and C. Kosnik. 2013. “Quality Teacher Educators = Quality Teachers? Conceptualizing Essential Domains of Knowledge for Those Who Teach Teachers.” Teacher Development 17 (3): 334–346. 

Hordvik, M. & Aaring, V. (2021). Modellbasert praksis – én visjon for fagfornyelse I kroppsøvning. Cappelen Damm AS. 

Smith, K., and M. A. Flores. 2019. “The Janus Faced Teacher Educator.” European Journal of Teacher Education 42 (4): 433–446. 

Scroll to Top