KreaKtive Unge: fysisk aktivitet i udskolingen
Projektet havde til formål at øge unges fysiske aktivitet og reducere stillesiddende tid i skolen. Gennem en iterativ udviklingsproces blev der skabt løsninger i samarbejde med elever, lærere og fageksperter.
Målet var at udskolingseleverne selv skulle udvikle og medvirke til brugbare løsninger, der kunne implementeres på deres egen skole.
I den afsluttende testfase, hvor FIIBL var evalueringspartner deltog syv interventionsklasser og fire kontrolklasser.
Evaluering og udgivelser
FIIBL’s evaluering undersøgte projektets effekt på:
- De unges fysiske aktivitetsniveau og stillesiddende adfærd i skolen
- Indsatsens betydning for de unges motivation for at bidrage til at udvikle løsninger, der skaber fysisk aktivitet i skolen
- Indsatsens anvendelighed i undervisningen – set fra lærernes perspektiv
Resultater fra evalueringen er udgivet i tre udgivelser. Den samlede evaluering bidrager med viden og indsigter om fremme af fysisk aktivitet for unge i en skolekontekst. Herunder bl.a. viden om konkrete inddragelsesprocesser og deres betydning for motivation for fysisk aktivitet i skolen.
Kontakt
Lars Breum Christiansen / lbchristiansen@health.sdu.dk
» Læs mere om KreaKtive Unge her, hvor du bl.a. også kan finde undervisningsmaterialer
Udgivelser
1) KreaKtive Unge: En kvantitativ undersøgelse af udskolingselever som centrale medskabere af bevægelse af Jonas Ellehuus Schjodt, juni 2023
2) Samskabelse om fysisk aktivitet i udskolingen – evaluering af interventionen i KreaKtive Unge af Stine Beck Pedersen og Lars Breum Christiansen, marts 2025
3) Kvalitativ analyse af lærernes perspektiv på implementering af KreaKtive Unge af Marianne Friis Andersen, august 2023.
