iMOOW! - for de mindste

Leg og motorik der bevæger eleverne i børnehaveklassen

2023 – 2024

Projektets formål er at udvikle pædagogisk praksis i børnehaveklassen, hvor bevægelse og leg fremmer elevernes motoriske udvikling og aktive deltagelse i skolens fællesskab og læringsprocesser.

Målet er at udvikle et fysisk og digitalt undervisningsmateriale bestående af fem narrative undervisningsforløb, hvor bevægelse og leg integreres i arbejdet med børnehaveklassens kompetence-, færdigheds- og vidensområder.

“Vilde Eventyr”
Hvert undervisningsforløb indeholder en fortælling på 5-8 kapitler med bevægelsesaktiviteter og illustrationer i form af billeder og videoer. Til hver fortælling er der forslag til bevægelseslege, som du kan flette ind i din oplæsning samt ideer til, hvordan børnene kan kropsliggøre elementer af handlingen. Endelig er der forslag til spørgsmål om handling og fagligt indhold, der kan skabe en dialog om fortællingen.

Undervisningsmaterialet rummer desuden musik, der er komponeret til fortællingerne og en musikvideo, som eleverne kan danse til. Kombinationen af fortællinger, billeder og musik appellerer på forskellig vis til eleverne og sigter efter at sætte gang i fantasien og give eleverne lyst til at bevæge sig. De æstetiske indtryk kalder således på, at eleverne giver dem et udtryk med kroppen, som kan udvide forståelsen af dem selv og deres omverden.  

Undervisningsmaterialet hedder “Vilde Eventyr” og tager afsæt i livet i en børnehaveklasse. Børnene i fortællingerne kommer på forskellige eventyr, fordi de bliver suget ind i magiske bøger. Børnene skal i fortællingerne løse forskellige missioner, som de kan levendegøre gennem bevægelse og leg.  Fortællingerne og bevægelseslegene sigter på at skabe grobund for samtaler og tanker om vores forunderlige verden og om frihed, fællesskab og ansvar, som bidrager til elevernes læring og dannelse. Vi ønsker med materialet at gøre undervisningen i børnehaveklassen legende, levende og glædesfyldt.

Teamet bag
Undervisningsmaterialet er udviklet i et samarbejde mellem børnehaveklasseledere og pædagoger fra fire forskellige skoler og projektmedarbejdere fra VIA University College og Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) samt en illustrator, en forfatter og en musiker.

Målgruppen
Målgruppen er børnehaveklasseledere, lærere og pædagoger, der skal anvende undervisningsmaterialet til undervisningen af elever i børnehaveklassen. Stor tak til de deltagende børnehaveklasseledere, pædagoger og ledere fra Holluf Pile Skole i Odense, Tollundskolen og Resenbro Skole i Silkeborg og Skæring Skole i Århus.

» Det udviklede undervisningsmateriale “Vilde Eventyr” er frit tilgængeligt her.

 

Kontakt

Andreas Bolding Christensen / abch@ucl.dk 

Vilde Eventyr – undervisningsmateriale til børnehavenklassen

Vilde Eventyr er fem historier om en børnehaveklasse, der går på mange vilde eventyr.

På deres eventyr leger, og lærer de både om sig selv og verden omkring sig. Historien er tænkt som højtlæsning, men også som inspiration til lege og bevægelse i klassen.

» Læs mere her! 

Scroll to Top