MOV:E 2 / 2015

Tema: Svømning

At kunne svømme og sikre sig vand er en vigtig del af det at være kropslig kompetent. Det gælder ikke mindst i et land omgivet af vand på alle sider og med mange søer og vandløb, der inviterer til vandaktiviteter. 

Desværre er det langt fra alle børn og unge i alderen 7-14 år, der kan klare at svømme de 200 meter, der er den nordiske definition på at kunne klare sig i vand. Samtidig er det tre ud af ti, der ikke modtager svømmeundervisning i skolen. Der er altså plads til forbedringer, når det handler om at fremme børn og unges svømmefærdigheder og deres evne til at begå sig i vand. 

På den baggrund, byder MOV:E 2 på artikler, der fra forskellige afsæt, erfaringer og viden giver bud på, hvad der skal til for, at endnu flere børn og unge kommer til at svømme bedre. Andre bidrag søger at nuancere nogle ret faste forestillinger om, hvornår det er bedst at starte med at svømme, og hvad der egentlig udgør hovedingredienserne i god svømmeundervisning. 

» Leder: Velkommen til MOV:E 2
Thomas Skovgaard & Lisbeth Runge Larsen

» Alle børn skal lære at svømme – men i hvilken stilart og i hvilken alder?
Kurt Lüders

» Hva er svømmedyktighet?
Per-Ludvik Kjendlie

» Interview: Dansk Svømmeunion: Derfor skal alle lære at svømme
Jesper Olsen

» Icelandic swimming: The teaching curriculum and the short or long axis teaching
Hafthor B. Gudmondsson

» Strømlinede Stevns: En foræring til skolerne
Jesper Olsen

» Skoleleder: Ingen skolesvømning giver dårlig smag i munden
Jesper Olsen

» Alle kan lære at svømme
Line Vittrup

MOV:E 
Udgave: Nr. 2 2015
Udgivet: November 2015

Udgiver: Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring

Chefredaktør: Louise Stjerne Madsen,  lsknudsen@health.sdu.dk

Design & Print: Jørn Thomsen Elbo A/S

Gengivelse eller kopiering helt eller delvist af magasinets artikler, illustrationer og billeder må ikke ske uden skriftlig tilladelse fra redaktionen. 

Scroll til toppen