Alle børn har brug for en aktiv og varieret skoledag

8. februar 2022

FIIBL har i samarbejde med UC SYD, UCL og Videnscenter om handicap udviklet viden og værktøjer, der skal hjælpe lærere og pædagoger til at inkludere alle elever i skolens idræt- og bevægelsesfællesskaber. De nyudviklede værktøjer, der bl.a. består af et helt nyt e-læringsforløb, er netop nu tilgængelige på www.tibis.dk.

Med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriet gik projektet ”Styrket læring gennem bevægelse for børn og unge med særlige behov” i luften i september 2020. Siden da har partnerne i projektet samarbejdet om at udvikle, samle og formidle viden og værktøjer, der kan styrke læreres og pædagogers kompetencer i at arbejde inkluderende med idræt og bevægelse i skolen.

Bliv klædt på med e-læring og e-bog
Et af de nye værktøjer er et helt nyt e-læringsforløb, der gennem otte specialdesignede moduler klæder lærere og pædagoger på – ikke bare med viden, men også med konkrete didaktiske og pædagogiske værktøjer, der kan afprøves direkte i egen praksis. E-læringsforløbet, der henvender sig til både nuværende og kommende lærere og pædagoger, kan tilgås frit tilgængeligt fra www.tibis.dk. E-læringsforløbet er designet med en åben struktur, der gør det muligt for brugeren at skræddersy sit helt eget forløb.

Med e-læringsforløbet følger også en helt ny e-bog, der samler al den viden, der også er tilgængelig i modulerne. Dermed bliver det muligt for lærere og pædagoger at dykke endnu mere ned i vigtige emner vedrørende inklusion i idræt og bevægelse i skolen.

Inklusion i idræt og bevægelse samlet ét sted 
Hjemmesiden www.tibis.dk har eksisteret siden 2019, hvor den indeholdt vejledninger og materialer til at understøtte inklusion i idrætsundervisningen. På det ’nye’ tibis.dk er der tilføjet en ekstra og meget vigtig dimension til det univers – nemlig viden og værktøjer til, hvordan skolens pædagogiske personale kan udvikle og forberede inkluderende bevægelsesaktiviteter for alle elever.

Scroll til toppen