Nordisk seminar om skolesvømning

move_svoem_final_full_300-8374

I relation til Alle skal lære at svømmeprojektet, som er igangsat af Dansk Svømmeunion og Trygfonden, var FIIBL medarrangør af et nordisk seminar om skolesvømning. 35 videnspersoner fra forsknings- og undervisningsmiljøer samt svømme- og livredningsorganisationer fra Finland, Island, Norge, Sverige, Færøerne og Danmark var den 29. og 30. november inviteret til at videns- og erfaringsudveksling. […]

Trivsel og bevægelse blandt børn og unge

_mg_6597

FIIBL afholdte d. 22.11.2016 seminardag om trivsel og bevægelse blandt børn og unge. Der var fuldt hus, og 120 engagerede deltagere diskuterede ny viden om trivsel og bevægelses betydning for børne- og ungelivet.  Adjunkt Lars Breum (Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet) var første oplægsholder. Lars præsenterede resultater fra interventionsprojektet Trivsel og Bevægelse i […]

Skoler i bevægelse

BilledeNYT

Landets skoler er lige nu godt i gang med at implementere de 45 minutters daglig bevægelse, som fulgte med folkeskolereformen fra 2014. Det er dog ikke ligetil at leve op til den fordring. Udfordringerne ser ud til at være størst i folkeskolens ældste klasser. Lærerne på de ældste klassetrin efterspørger derfor i markant grad vejledning […]

FIIBL på konference på Gold Coast, Australien – og bonusinfo om aktiv transport!

IMG_1853

Som tidligere lovet giver Ph.d. studerende Søren Smedegaard jævnligt opdateringer om hans forskningsophold på Griffith University, Gold Coast. Sørens deltagelse i en af Australiens vigtige skoleidræts- og sundhedskonferencer i regi af Australian Council for Health, Physical Education and Recreation viste sig at være til stor interesse for mange af de godt 300 deltagere på konferencen. […]

Svømning er (igen) på skoleskemaet

IMG_0877

I disse uger igangsætter projekt Alle skal lære at svømme endnu en række udviklingsforløb. Projektet er iværksat af Dansk Svømmeunion og TrygFonden. FIIBL deltager som forskningspartner. I de kommende uger vil elever i bl.a. Fredensborg Kommune modtage skolesvømmeundervisning, og det er eleverne i lige netop den kommune ikke vant til. I Fredensborg er der nemlig […]

På udveksling til Griffith University, Gold Coast, Australien

image2

Ph.d. studerende Søren Smedegaard besøger i øjeblikket Griffith University, hvor han, som en del af hans Ph.d., samarbejder med forskere på School of Education and Professional studies Her forskes der i, hvordan fysisk aktivitet og idræt har betydning for skoleelevers trivsel og motivation. Næste generation af idrætslærere uddannes samme sted. Søren har under hans besøg holdt […]

The Sport Physical Education And Coaching in Health (SPEACH) Project – Train-the-Trainers session i Odense

IMG_3764

Den 17.-19. maj 2016 blev der afholdt Train-the-Trainers workshop på Syddansk Universitet i Odense. Her var der præsentation af de undervisningsmoduler, der i øjeblikket udvikles i SPEACH projektet. Et centralt mål med workshoppen var yderligere specificering og kvalificering af et samlet Europæisk studieprogram, der fleksibelt kan anvendes i videregående uddannelsesforløb indenfor området fysisk aktivitet og […]

FIIBL med i internationale netværk

guderup_skole-9700

FIIBL er i øjeblikket med i flere internationale samarbejder og netværk, der arbejder for at samle og formidle ny viden om fysisk aktivitet og sundhed blandt børn og unge. I dette indlæg kan du læse mere om to af de netværk – ENSE og Active Healthy Kids. European Network of Sport Education (ENSE) ENSE er […]

Bevægelse i skolen

hjallese_skole-5518

Vidensrådet for Forebyggelse offentliggjorde d. 31. marts 2016 en ny rapport, der på baggrund af nuværende forskning gør status for, hvordan fysisk aktivitet gavner læring, sundhed og trivsel blandt børn og unge. Fokus er på grundskolen som arena. Rapporten, der er udarbejdet af en arbejdsgruppe med Professor Bente Klarlund Pedersen som formand, kan findes her. […]

National trivselsdag med fokus på bevægelse

Billede_Trivselsdagen_Glamsbjerg_Redigeret

Fredag d. 4. marts var “Skolernes Trivselsdag” – en national mærkedag, hvor landets skoler blev opfordret til at synliggøre deres arbejde med at forbedre trivsel og bekæmpe mobning. På mange af indsatsskolerne i projektet “Trivsel og Bevægelse i Skolen” blev dagen brugt til at fordybe sig i, videreudvikle og vise omverdenen, hvordan der arbejdes med […]