Hvordan får vi flere børn og unge til at bevæge sig mere?

_IOB1142

Tirsdag den 26. februar 2019 satte FIIBL – på vegne af Active Healthy Kids netværket – børn, unge og fysisk aktivitet på dagsordenen ved en udsolgt konference i Odense. De 130 deltagere diskuterede dagen igennem, hvordan vi får omsat de gode rammevilkår – vi på mange måder har i Danmark for at fremme fysisk aktivitet […]

FIIBL får 1,2 mio. til at udvikle inkluderende idrætsundervisning

COLOURBOX17459230

FIIBL har modtaget 1,2 mio. kroner fra Undervisningsministeriet til at udvikle løsninger til, hvordan idrætsundervisning i skolen kan imødekomme børn med fysiske og psykiske handicaps. Mange idrætslærere finder det svært at skabe idrætsundervisning, hvor elever med særlige behov imødekommes og inkluderes. Ofte fordi det er udfordrende at tilpasse og differentiere aktiviteter, så alle kan være med. Som […]

Ny inspiration til idræt og bevægelse i skolen

trivselogbevægelse

Der er godt nyt til alle lærere og pædagoger, der søger tips til, hvordan man fremmer elevers trivsel i skolen gennem idræt og bevægelse. Syv videoer, der omsætter resultaterne af forskningsprojektet Trivsel og Bevægelse i Skolen til konkrete anbefalinger, er nu tilgængelige på hjemmesiden trivselogbevægelse.dk. Projektets forskere har gennem en årrække undersøgt, hvordan flere børn […]

Børn og unge bevæger sig for lidt – trods gode rammer

Image-48

Det går ikke godt med at få danske børn og unge til at være mere fysisk aktive. Det bekræfter den nyeste opgørelse fra det internationale netværk Active Healthy Kids. Undersøgelser viser, at kun 10-26 % af danske piger og 17-39 % af danske drenge i aldersgruppen 11-17 år lever op til anbefalingen om at være fysisk […]

Ny materialesamling til skolesvømning

_DSC6901 (2)

Som kickstart på det kommende skoleårs svømmeundervisning udgiver Dansk Svømmeunion og TrygFonden en materialesamling udviklet af Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL), der er rettet mod skolesvømning for de yngste børn. Materialet er et resultat af projektet Alle skal lære at svømme, og baserer sig på erfaringer fra afprøvede svømmeforløb. Målgruppen for […]

Ny centerkoordinator i FIIBL

soeren-smedegaard_UCL_kredit-750x400

Lektor Søren Smedegaard er 1. maj tiltrådt som centerkoordinator ved Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring. Søren Smedegaard afløser lektor ved UCL, Lisbeth Runge Larsen, der pr. 1. maj er ansat som leder af Det Mobile Sundhedscenter i Faaborg-Midtfyn Kommune. Søren Smedegaard har siden 2004 været ansat som lektor på læreruddannelsen på UCL. Foruden […]

Active Healthy Kids: Ny national profil på vej

AHK_Logo_CMYK_FINAL

FIIBL er landekoordinator for den danske del af det internationale netværk Active Healthy Kids Global Alliance (AHK). AHK er et internationalt netværk af forskere, sundhedsprofessionelle og andre interessenter, der samarbejder om at formidle og forbedre indsatserne omkring børn og unge i relation til fysisk aktivitet. I januar 2017 udkom den første nationale profil for bevægelse hos børn […]

Nyt om centerledelsen ved Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring

FIIBL logo (okt) stor

Thomas Skovgaard er pr. 1. november vendt tilbage til sin stilling ved Syddansk Universitet. I den forbindelse overtager han ledelsen af FIIBL fra Jens Troelsen. Ledelsesskiftet kommer på et godt tidspunkt, da der i den kommende periode tages fat på at videreudvikle FIIBL´s forsknings- og innovationsstrategi. Thomas Skovgaard kan kontaktes på: e-mail. tskovgaard@health.sdu.dk, tlf. 24984064.

Erfaringer fra et internationalt samarbejde

IMG_3943

Af Danielle Nørager Johansen, videnskabelig assistent, FIIBL ENSE Forum 2017 er netop blevet afholdt som en del af Sport Summit konferencen i Aarhus d. 12.-14. september 2017. Konferencen var inddelt i tre overordnede tematikker: Talent Development, Dual Career samt Sports and Physical Education in Europe, hvor FIIBL i regi af SPEACH-projektet var bidragsydere. På konferencen […]

Seminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning

guderup_skole-9449

På professionshøjskolerne såvel som på universiteterne pågår der indenfor idræts- og bevægelses-forskningen en mængde udviklings- og forskningsprojekter med anvendelse af kvalitative metoder. At bedrive kvalitativ forskning kræver tid, øvelse og engagement, og der er stigende krav om, at forskningsmetoderne er velfunderede og anerkendte. På samme tid dukker nye og kreative forsknings- og formidlingsmetoder op. Det […]